Ahad, 10 Julai 2011

Contoh soalan & Jawapan bagi Tema dan Persoalan Novel "Di Sebalik Wajah"

Sekiranya pelajar ditanya tentang tema dan persoalan.. contohnya.."huraikan tema dan dan dua persoalan berdasarkan novel yang anda pelajari"

Di sini, cikgu sertakan contoh jawapan yang boleh pelajar gunakan sebagai panduan.


Novel yang telah saya pelajari ialah novel "Di Sebalik Wajah" karya Abang Saifuddin Abang Bohari.Dalam novel ini,terdapat tema dan beberapa persoalan yang telah diketengahkan oleh pengarang.

Novel ini bertemakan ketabahan dan kecekalan seorang remaja balar menghadapi cabaran dalam kehidupan. Dalam hal ini Doktor Fikri begitu cekal dan tabah menghadapi ejekan daripada pelajar lain sama ada di sekolah lama atau baru. Doktor Fikri juga cekal ketika berhadapan dengan tuduhan bahawa dia seorang pencuri sehingga peristiwa itu menyebabkannya kehilangan kawan-kawan. Selain itu, Doktor Fikri tabah dan cekal apabila dia sering ditertawakan dan dipandang rendah oleh para pelajar hanya kerana dia tidak sempurna seperti orang lain. Dengan ketabahan dan kecekalannya itu, akhirnya dia berjaya memenangi hati kawan-kawan dan dia tidak lagi hidup keseorangan.

Antara persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah persoalan tentang kasih sayang dalam keluarga. Contohnya, Puan Halipah dan Cikgu Saiful amat menyayangi anak mereka iaitu Doktor Fikri. Cikgu Saiful misalnya cuba memenuhi setiap permintaan Doktor Fikri kerana tidak mahu anaknya berasa rendah diri dengan kekurangannya. Sebagai buktinya, walaupun Cikgu Saiful tidak setuju dengan cadangan Doktor Fikri untuk menanam dan berjual sayur, namun akhirnya dia akur dengan kehendak anak tunggalnya itu. Cikgu Saiful sanggup menebalkan telinga dan menahan malu dengan rakan-rakan sepejabatnya demi kasih sayang ayah terhadap anaknya.

Persoalan yang seterusnya ialah persoalan tentang kebijaksanaan memanfaatkan masa dengan melakukan aktiviti berfaedah. Doktor Fikri bijak menggunakan masa dengan melakukan pelbagai aktiviti berfaedah. Dia menjadikan buku, majalah, novel dan pelbagai bahan bacaan sebagai temannya. Selain itu, dia turut menggunakan masa lapang dengan bertanam sayur dan menternak ayam. Hasil daripada hobinya, Doktor Fikri memperoleh pendapatan daripada jualan sayur-sayuran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan