Ahad, 10 Julai 2011

Watak dan Perwatakan Watak sampingan Novel "Di Sebalik Wajah"

Cikgu Saiful

Cikgu Saiful merupakan suami Halipah dan ayah kepada Doktor Fikri. Dia merupakan seorang guru di sebuah sekolah menengah di Tuaran, Sabah. Bagaimanapun dia telah meletakkan jawatan sebagai guru dan berkhidmat di sektor swasta.

Cikgu Saiful merupakan seorang suami yang taat setia dan penyayang. Ketika isterinya Halipah mengandung, dia telah mencari daging rusa di persekitaran Kota Kinabalu demi memenuhi permintaan isterinya. Dia juga kelihatan cemas dan risau ketika isterinya berada di wad bersalin.

Cikgu Saiful juga merupakan seorang ayah yang bertanggungjawab dan penyayang. Dia amat sayang akan anak tunggal mereka, iaitu Doktor Fikri. Dia sentiasa mengambil berat pelajaran dan kehendak anaknya. Contohnya dia membenarkan anaknya mempraktikkan Pendidikan Kemahiran Hidup dengan berkebun sayur-sayuran, menternak ayam dan menjual sayur-sayuran, malah dia turut membantu Doktor Fikri mengutip najis lembu di jalan raya sebagai baja sayur-sayuran.

Cikgu Saiful juga seorang yang alim. Dia sentiasa menunaikan solat sembahyang. Ketika anaknya dilahirkan dia segera meminta kebenaran daripada jururawat untuk membaca azan anaknya.

Cikgu Saiful juga mudah insaf akan kesilapannya. Contohnya pada mulanya, dia tidak percaya bahawa bayi yang balar itu adalah cahaya matanya. Setelah ditegur oleh doktor, dia segera insaf akan kesilapannya lalu menerima hakikat tersebut. Dia meminta maaf kepada bayi itu atas kezaliman dan bersyukur atas anugerah Tuhan itu.



Halipah


Halipah ialah isteri kepada Cikgu Saiful dan ibu kepada Doktor Fikri. Dia ialah seorang suri rumah tangga.

Halipah bersifat penyayang. Dia amat sayang akan suami dan anaknya, Doktor Fikri. Dia sentiasa membekalkan makanan kepada anaknya ke sekolah.

Halipah juga seorang ibu yang mengambil berat pelajaran anaknya. Contohnya setiap pentang dia pasti memeriksa buku latihan Doktor Fikri dan menemani anak membuat latihan. Dia berjaya memupuk tabiat membaca kepada anaknya.

Halipah juga seorang yang mesra. Ketika kawan sekelas Doktor Fikri datang ke rumah mereka, Halipah melayani mereka dengan mesra. Makanan dan minum segera dihidangkan.



Josy

Seorang pelajar perempuan di Kelas Dua Melati. Dia merupakan seorang yang mudah bergaul mesra dengan orang lain. Dia sanggup pergi ke Kelas Dua Mawar untuk berinteraksi dengan pelajar baru, iaitu Doktor Fikri.

Josy juga bersikap setia kawan. Dia menaruh kepercayaan yang sepenuh kepada Doktor Fikri ketika Doktor Fikri didakwa sebagai pencuri. Dia sentiasa menasihati Doktor Fikri atas kejadian tersebut.



Dayang Mahani, Suriani, Sanin dan Azik


Mereka merupakan kawan baik kepada Doktor Fikri. Mereka tidak memandang serong terhadap Doktor Fikri yang merupakan budak balar. Mereka telah banyak memberikan bantuan kepada Doktor Fikri.

Bagaimanapun, mereka turut tidak mempercayai Doktor Fikri seperti murid lain apabila Doktor Fikri didakwa sebagai pencuri. Mereka juga mencurigai kawan yang baru ini.



Narius


Narius merupakan murid Tingkatan Empat. Dia berasal daripada keluarga yang miskin dan ayahnya telah manakala adik-beradiknya banyak.

Narius bersifat nakal dan bertindak ganas. Dia dan rakannya, Jais dan Jamadi merupakan gengster di sekolah mereka. Mereka sentiasa membuli murid yang lemah. Mereka sentiasa memeras ugut pelajar yang baru seperti Doktor Fikri. Setelah berguru dengan seorang banduan untuk belajar ilmu silat, sikap bertambah teruk sehingga sanggup mencuri harta di sekolah dan di luar sekolah sehingga dia ditahan oleh pihak polis,

Dia bersikap menaruh dendam terhadap orang lain. Setelah menyangka bahawa Doktor Fikri yang melaporkan kegiatan peras ugut mereka sehingga dirotan oleh pengetua, mereka sanggup menganiaya Doktor Fikri dengan memasukkan barang curian ke dalam beg sekolah Doktor Fikri.

Bagaimanapun, akhirnya dia telah insaf akan kesalahan setalah dibantu oleh Doktor Fikri dan Cikgu Saiful dengan membayar wang ikat jamin dari lokap, Sejak itu, dia menjadi kawan baik Doktor Fikri. Dia sanggup memohon maaf kepada semua pelajar Kelas Dua Mawar kerana telah mencemarkan nama baik kelas mereka dengan memasukkan barang curian ke dalam beg sekolah Doktor Fikri.



Cikgu Wahab

Cikgu Wahab merupakan seorang guru disiplin. Dia merupakan seorang yang bertanggungjawab. Dia bersikap serius ketika berhadap dengan pelajar yang melanggar peraturan sekolah. Bagaimanapun, dia turut bersikap timbang rasa. Contohnya dia membuka pintu pagar dan membenarkan Doktor Fikri yang lewat ke sekolah kerana tidak tahu waktu persekolahan sekolah barunya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan