Ahad, 10 Julai 2011

Latar Tempat Novel "Di Sebalik Wajah"

Hospital Ratu Elizabelt, Kota Kinabalu
Peristiwa yang berlaku di latar tempat ini ialah Cikgu Saiful berasa cemas ketika berada di luar bilik bersalin. Dia berdoa agar anak dan isteri akan selamat setelah agak lama isteri dihantar ke dalam bilik bersalin. Di situ, dia bertemu dengan seorang doktor Melayu yang bernama Doktor Fikri yang berbudi bahasa dan alim sehingga dia berhasrat untuk menamai anak yang bakal dilahirkan itu sebagai “Doktor Fikri”. Yang terpenting ialah anak Cikgu Saiful dan Puan Halipah telah melahirkan seorang anak balar di hospital itu. Penulis itu menggambarkan satu latar masyarakat dalam latar tempat ini, iaitu masyarakat yang berbilang bangsa, iaitu doktor yang berketurunan India, Melayu dan jururawat yang berbangsa Cina.

Rumah Doktor Fikri
Rumah Doktor Fikri terletak di 69, Taman Richdar, Menggatal, iaitu sebuah rumah yang berdua tingkat. Rakan sekolah telah mengunjungi rumahnya dan disambut mesra oleh Puan Halipah di ruang tamu. Di bilik bacaan, mereka ternampak banyak buku yang ada di dalam rak. Mereka juga meminjam buku daripada Doktor Fikir. Di belakang rumah Doktor Fikri, dia menanam pelbagai jenis sayur seperti sawi, kacang bendi, tomato, cili dan menternak ayam. Dia telah membawa rakannya mengunjungi kebun sayurnya. Doktor Fikri sanggup mengutip tahi lembu sebagai baja tanamannya. Dia menjual hasil tanamannya di tamu dan menyimpan wang dalam bank.

Tempat yang penting dalam latar tempat ini ialah belakang rumah, bilik bacaan, ruang tamu, dapur.


Sekolah Menengah Kebangsaan Menggatal
SMK Menggatal merupakan latar tempat yang terpenting dalam perkembangan plot. Di situ, Doktor Fikri menuntut pelajaran. Dia merupakan pelajar kelas Dua Mawar. Dia mendapat banyak kawan baru, iaitu Josy, Dayang Mahani, Suriani, Sanin dan Aziz. Dia juga menyertai lumba lari 1500 Lelaki B sehingga jatuh pengsan dalam beberapa langkah sebelum garis penamat. Dia sering mengunjungi perpustakaan di sekolah dan suka membaca buku di situ, Bagaimanapun dia turut dianiayai oleh pelajar samseng yang membuat dakwaan bahawa dia telah mencuri pen, buku perpustakaan, dompet dan sebagainya.

Antara tempat yang penting di sekolah itu ialah kelas Dua Mawar, pagar sekolah, padang, perpustakaan, dewan, bilik kaunseling.

Tamu di Pekan Menggatal
“Tamu” merupakan pasar minggu yang lazimnya terdapat di pekan-pekan Sabah. Lazimnya penduduk peribumi, iaitu orang Dusun dan Kadazan akan membawa hasil tanaman mereka di tamu untuk dijual di samping bertemu dengan kawan.

Doktor Fikri dan lima orang rakannya telah membawa sayur-sayuran ke tamu di pekan untuk dijual. Pada awal pagi, mereka telah tiba di situ. Mereka meletakkan sayur-sayuran di atas tikar di tepi jalan untuk dijual. Ada seorang wanita telah membeli seringgit sayur sawi. Tiba-tiba hujan turun dengan lebat. Mereka terpaksa berteduh di kaki lima kedai. Sayur-sayuran itu tidak dapat dijual. Walaupun hanya mendapat hasil jual sebanyak seringgit sahaja, Doktor Fikri masih sabar dan menasihati rakannya bahawa dalam ilmu perdagangan, untung dan rugi adalah lumrahnya.


Balai Polis Pekan Menggatal

Doktor Fikri dan ayahnya Cikgu Saiful telah ke Balai Polis Pekan Menggatal untuk mengambil balik basikal yang telah dicuri. Di situ, Doktor Fikri telah menjumpai Narius telah ditahan di dalam lokap. Narius menangis kerana ayahnya yang tua tidak mampu mengeluarkan wang untuk mengikat jaminnya keluar dari balai polis. Doktor Fikri segera merayu ayahnya untuk mengikat jamin terhadap Narius walaupun Narius pernah memeras ugutnya, mencuri basikal baharunya dan menganiayainya, iaitu sengaja memasukkan barang yang dicuri ke dalam begnya.


Lapangan Terbang Antarabansa Kota Kinabalu

Doktor Fikri dan ibu bapa balik dari Osaka, Jepun. Mereka tiba di lapangan itu dan disambut oleh rakannya,Dayang Mahani, Suriani, Sanin dan Aziz. Setelah setahun berpisah, mereka gembira dapat bertemu semula.

Gunung Kinabalu
Doktor Fikri dan ibu bapanya telah menginap di sebuah chalet di Taman Negara Kinabalu. Udara di situ sungguh nyaman malah dingin dan terdapat pemandangan yang mempesonakan, iatu Gunung Kinabalu yang tinggi dan tersergam serta kaya dengan flora yang unik. Ketika tiba di tengah lereng gunung itu, iaitu Panalaban, mereka bermalam di situ dan akan meneruskan pendakian gunung pada keesokan subuh pagi. Bagaimanapun pada malam itu, Doktor Fikri bermimpi dan mengigau sehingga terjatuh dari katil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan