Ahad, 10 Julai 2011

Latar Masa Novel "Di Sebalik Wajah"

Latar masa dalam novel Di Sebalik Wajah ialah zaman moden atau zaman sekarang, iaitu berlaku pada tahun 1990-an dan 2000-an.

Latar masa pagi

Salah satu peristiwa yang berlaku pada waktu pagi ialah lima orang rakan Doktor Fikri telah datang ke rumahnya pada awal pagi. Mereka membantu Doktor Fikri membungkus sayur-sayuran lalu mengayuh basikal ke tamu untuk dijual.

Selain itu, pada waktu pagi hari kedua belajar di SMK Menggatal, Doktor Fikri menunggang basikal baharunya ke sekolah. Dia terlewat dan pintu pagar telah terkunci. Akhirnya Cikgu Wahad telah memberikan amaran kepadanya supaya tidak lewat ke sekolah lalu membuka pintu untuknya.

Seterusnya, pada suatu pagi, Doktor Fikri dan ibu bapanya bangun dengan awal kerana hendak mendaki gunung. Oleh sebab terlalu sejuk, mereka tidak mandi lalu mengemaskan semua bekalan untuk menaiki sebuah lori ke kaki bukit.

Latar masa petang

Peristiwa yang berlaku pada waktu petang ialah lima orang rakan Doktor Fikri telah melawat ke rumahnya yang dua tingkat. Mereka telah dibawa ke bilik bacaan Doktor Fikri. Mereka juga mengunjungi kebun sayur-sayuran Doktor Fikri di belakang rumah. Mereka bergurau senda di situ.

Salah satu peristiwa yang berlaku pada waktu petang ialah sebulan menjelang hari sukan tahunan sekolah, setiap petang Doktor Fikri dan rakan-rakannya akan pergi ke sekolah untuk menjalani latihan sukan. Pada suatu petang, dalam perjalanan ke sekolah, Doktor Fikri ditahan oleh tiga orang pelajar Tingkatan Empat kerana mereka mengugutnya supaya membayar wang keselamatan.

Selain itu, pada suatu petang, Doktor Fikri dan ayahnya telah pergi ke balai polis untuk mengambil balik basikalnya yang telah dicuri. Di situ dia ternampak ayah Narius yang tua dan tidak mampu mengikat jamin Narius kerana keluarga mereka yang miskin.

Latar masa malam

Peristiwa yang berlaku pada waktu malam ialah Doktor Fikri telah bermimpi ngeri sehingga dia mengigau. Dia bermimpi bahawa dia tersesat jalan ketika mendaki gunung lalu bertempur dengan seorang naga. Untuk mengelakkan serangan naga dia terjatuh ke gaung. Akibatnya dia menjerit sehingga menjagakan ibu bapanya.

1 ulasan:

  1. Bagos2 ~
    Teruskan Dan ley tolong follow blog ni tak ?

    http://tengokdanfollow.blogspot.com/

    BalasPadam